torstai 8. marraskuuta 2012

Aamuhartausseurakunta

Kuuntelin iltasatua yli puolenyön. Rauhoittavaa. Herään elinkellon mukaan talviajassa, avaan radion ja jään odottamaan aaltojenloisketta rantakalliohin Vihtaniemen salolla. Uinahdan ohi ja sitten kuulen kuuluttajan hämmentyneen äänen kapinapapin pitämästä aamuhartaudesta ja rahamies-esityksestä.
Ennakkosensuuri ei estänyt Sadinmaan puhetta Jeremian suulla. Joku veti tietysti herneen nenään, mutta minä hihkun hiljaa hyväksynnän. Tutustuin sodan särkemien isien poikiin, joista Tuomari Nurmiolla on omat musiikilliset muistot.

Opeteltiin blogin luomista. Harjoitusblogit ovat saaneet uudet aiheet. Munkkiklubi 2 on Sadinmaan aamuhartaustekstien julkaisua varten. Munkkiklubi 3 tallentaa viestintäpäällikkö Simo Revon maltilliset aamuhartaustekstit. Tuliukko on kenttäpiispaa varten. Hän pahoitteli srk:sta luopumista henkilökohtaisella kirjeellä, johon vastasin samalla mitalla  -  "minua loukkaa pahoittelunne, enhän luopunut lapsenuskosta." Srk:t ovat sekaisin kuin helluntaiepistola.

Aamuhartausseurakunta kattaa koko maan. Kukaan ei kyttää, ketä kuunnellaan. Jotenkin tuntuu alkuseurakunnan piileskelyltä. Usko on oma asia. Jos olisin hiljaa kivet huutaisivat tai kivikasan ja veden alta kuuluisi pieni piipitys.
- Täällä minä olen. Huomenna on isän 106. syntymäpäivä. Kaikesta on kauan, joten 9.11. ja 11.9. menevät  sekaisin. Isän viimeinen äänestyspäivä ei unohdu 6.2.2000. Elinkautisen jälkeen on aika kirjoittaa ja antaa takaisin samalla mitalla. Säästyn vaivalta, tökätty on myös tykätty.

Pastori Kai Sadinmaa tulkitsee profeetta Jeremiaa tähän päivään. Tuomari Nurmio esittää kappaleen "Rahamies".
Hartausohjelmat: Aamuhartaus 8.11

Aamuhartaus to 08.11.2012
Kai Sadinmaa, pastori, Helsinki

Herra, sinä olet taivutellut minua,
ja minä olen suostunut!
Sinä olet tarttunut minuun
ja ottanut minut valtaasi.

Aina kun avaan suuni,
minun täytyy huutaa,
minun täytyy kuuluttaa väkivaltaa ja sortoa!
Herran sana tuo minulle
pilkkaa ja herjaa joka päivä.
Mutta kun sanoin:
Enää en halua ajatella häntä
enkä puhua hänen nimissään,
tuntui kuin sisimmässäni olisi palanut
liekehtivä tuli
ja luuni olisivat hehkuneet.
Viimeiseen saakka minä yritin tätä kestää, mutta enää en jaksa.

Suomen Maa on kirottu, se riutuu.
Ihmiset rientävät pahasta pahaan,
vääryydessä he näyttävät voimansa.
Herra sanoo:
- Maan valtiaat
ovat eksyneet minusta kauas.
Jopa omassa kirkossani
joudun katselemaan heidän pahuuttaan.

Tuska polttaa sisintäni,
rintani pakahtuu!
Sydämeni jyskyttää,
en voi vaieta.

Kuulen torven äänen, kuulen sotahuudon!
Tuhoa tuhon päälle,
koko maa tuhoutuu!
Kuinka kauan minun pitää nähdä sotalippuja, kuulla sotatorven ääntä?

Suomen hallitsijat ovat hulluja, sanoo Herra. He eivät ymmärrä minua. Kaikki ovat kuin lapsia, eivät käsitä mitään.
Pahaa he kyllä osaavat tehdä, mutta hyvään he eivät kykene.

Ilmoittakaa tämä Suomen päämiehille, rahamiehille.
kuuluttakaa näin jokaisessa Suomen kaupungissa ja kylässä, teillä ja aitovierillä:
Kuunnelkaa, mitä nyt sanon!
Teillä on silmät, mutta te ette näe,
teillä on korvat, mutta te ette kuule!
Ettekö pelkää minua, sanoo Herra,
ettekö vapise minun edessäni?

Suomi on täynnä julkeita riistäjiä!
He väijyvät kuin linnustajat,
he virittävät ansoja
ja vangitsevat niihin ihmisiä.
Niin kuin linnustajan häkki on täynnä lintuja, niin heidän talonsa ovat täynnä petoksella hankittua tavaraa.
He ovat tulleet mahtaviksi ja rikkaiksi, lihaviksi ja kiiltäviksi.
Heidän pahoilla puheillaan ei ole määrää.
Eivät he aja orvon etua,
eivät tahdo hänen voittavan asiaansa,
eivät puolusta köyhän oikeutta.

Hirveitä, kauhistuttavia asioita
tapahtuu Suomen maassa!
Rahamiehet ryöstävät ja tuhoavat maan, poliitikot julistavat silkkaa valhetta, ja tähän kansa on tyytyväinen!
Mutta mitä te sitten teette, kun tästä tulee loppu?

Niin poliitikot kuin järjestöpomot.
hankkivat väärää voittoa.
Huolettomasti he parantelevat
kansakunnan vammoja.
He sanovat: "Vastakkainasettelujen aika on ohi. Nyt on rauha, kaikki on hyvin!"
vaikka rauhaa ei ole.
Heille käy onnettomasti, koska he ovat tehneet kauhistuttavia tekoja mutta eivät suostu edes häpeämään - häpeän tunne heiltä puuttuu tyystin.

Näin sanoo Herra:

- Pysähtykää ja katsokaa, minne olette menossa.
Muistakaa Jokela ja Kauhajoki, joka aamu ja ilta, aamulla kun heräätte, illalla kun käytte levolle! Muistakaa ne hallituksessa, eduskunnassa, työmarkkina- ja eläkejärjestöissä, kodeissa, ja työpaikoilla.

Kääntykää vihdoin oikealle tielle ja tehkää hyvää, kohdelkaa aina oikeudenmukaisesti toisianne. Lopettakaa köyhien ja heikkojen halveksiminen, vammaisten, vanhusten ja lasten heitteillejättö. Älkää sylkekö kerjäläisen päälle, älkää sortako maahanmuuttajia.

Älkää uskoko valheellisiin hokemiin: on pakko, kun markkinat niin vaativat. On pakko leikata sosiaaliturvaa, romuttaa julkinen terveydenhuolto ja yksityistää. On pakko lakkauttaa kouluja, suurentaa luokkia, vähentää resursseja vanhusten hoidosta, romuttaa turvaverkot, koska markkinat niin vaativat.

Tällaisia ovat teidän tekonne: te varastatte, murhaatte, palvotte Mammonaa ja sitten te tulette kirkkoon, joka on minun nimelleni omistettu, ja sanotte minun edessäni: 'Me olemme turvassa!' Kuitenkaan ette luovu kauhistuttavista teoistanne. Rosvojen luolanako te pidätte kirkkoa, joka on minulle omistettu?

Miksi tämän kansan johtajat ovat jatkuvasti eksyksissä, miksi Arkadianmäki pysyy luopumuksessaan?
Miksi se riippuu lujasti kiinni valheessa eikä suostu palaamaan takaisin minun luokseni?
Kukaan ei kadu pahuuttaan,
ei ajattele: "Mitä minä olenkaan tehnyt!"
Suomen kansan ruhtinaat, suurimmasta pienimpään, ajattelevat vain omaa etuaan ja laukkaavat eteenpäin, omaa tietään niin kuin taistelutantereella kiitävä ratsu.

Kaikki pettävät toisiaan, kukaan ei puhu totta, heidän kielensä on tottunut valheeseen.
Vääryyttä he tekevät,
eivät kykene kääntymään.
Sortoa sorron jälkeen, petosta petoksen päälle!

Sen vuoksi Herra Sebaot sanoo näin:
- Minä sulatan heidät kuin metallin. Enkö minä rankaisisi tällaisista teoista, enkö kostaisi? Minä olen Herra, minun tekoni maan päällä ovat uskollisuuden, oikeuden ja vanhurskauden tekoja. Niitä minä tahdon myös teiltä.

Herra Jeesus Kristus, armahda meitä syntisiä.

Aamen. 

Päivitetty 21.10.2014

1 kommentti:

  1. olet kuunnellut sävyt herkällä korvalla. itseänikin nauratti teräsvuoren äänen epävarmuus kuulutuksessa. kyllä sanalla on tehoa kun sitä käytetään oikein;)

    VastaaPoista