lauantai 14. tammikuuta 2012

Cantus Arcticus

Rautavaara - Cantus Arcticus

Tätä näkymää ei pyyhi mielestäni mikään. Se on äänimaisema. Kaukana on kavala maailma. Harakka lennähtää talon katolle nokkiakseen jotakin löytämäänsä. Tuo mieleen sianteurastuspäivän. Harakat pitivät konsertia tappaisten toivossa.
- Minulle riittää, huusin kylällä täyttä kurkkua. Olin antanut vuoroni kaupassa naapurin paskaharakalle, joka tirskui myyjän kanssa poikansa oveluutta tehdä kiusaa naapureilleen. Sosiaalijohtaja kuuli huutoni.
- Elähän nyt. Mitä jos työntäisit isäsi veteraanikuntoutukseen fysikaaliseen hoitolaitokseen. Melkein päätä silitti supatellessaan, ettei vain kukaan kuulisi. Kotiin tuli 400 mummonmarkan suuruinen maksusitoumus. Lähete oli hoitolaitoksessa, mutta kaikki tapahtui liian myöhään. Omaishoito oli vaihtunut keskeytymättömäksi kolmivuorotyöksi. Siitä kunta peri miinusmerkkisen omaishoitotuen palvelumaksuna sosiaalilautakunnalle. Sillä arvostettiin minun tekemää työtä, kun isä siitä maksaa kunnalle. Ei mahdu minun kalloon omaishoidon lait eikä asetukset. 

Äiti on kuollut. Kiiruhdan katsomaan hautausmaalle, joko hauta on kaivettu. Harakoiden konsertti kuuluu kauempaa. Valutan hiekkaa sormien lomitse. Palaan lapsuuteen kuinka pehmeää multa oli koivunjuurella paljaan jalan alla. Kyyhkysetkin kylpivät kuopissaan pienten poikasten kanssa. 

Valtio ei ohjaile kuntia rahankäytössä, vaikka virkamiehet pistäisivät omiin liiveihinsä tai jakaisivat sukulaisilleen. Näin professorit pimenivät tutkimusrahojen väärinkäytössä. Samoin yhdistysten rahat käytettiin puoluepoliitikon vaalityöhön 2000-luvun alussa.
He ovat vielä keskuudessamme tänään ja kehuvat presidentintekijöinä oveluuttaan. Meidät on petetty ja petetään tästä eteenpäin. Odotan muutosta ja se muutos olen minä. Olen tehnyt toisin kuin minulta odotetaan.
Trumpettikurjet tulivat takaisin. Luontoon palauttaminen hautomakoneessa alkunsa saaneille tuotti tuloksen. Ihmiseltä kysyn.
- Mistä puistosta läksit? Mihin puistoon haluat patsaasi pystytettävän?

Nuottiviivasto: pääskyset langalla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti