sunnuntai 9. syyskuuta 2012

Yksin kotona Viipurin valtatiellä

Utsjoella klo 6.02 aurinko lähetti säteensä etelään. Tiiliseinä ei häikäissyt, olihan kerrostalo ja oma selkä valonsäteiden tiellä. En asu lasitalossa eikä isäni ollut lasimestari. Tai mistä tuon tiedän kenenkä karma siirtyi minuun tullakseni paremmaksi ihmiseksi. 

Radiossa on ohjelmanmuutos. Äänessä on Eve Mantu selvittäen "Mitä on vapaus ja kuinka sitä käytetään". Haastateltavana on tämän päivän nomadipariskunnan rouva. Ottivat ja lähtivät kiertämään maailmaa. Isovanhempani saivat 1900 kunnan mökin asuttavakseen kauniissa Vihtaniemessä. Se on toisenlainen tarina tämän päivä vapaudesta. Tätä suljetun yhteiskunnan näennäistä vapautta olen käyttänyt hyväkseni. Ohi meni Välskärin kertomukset ja "Kyyhkyset katosivat". Kaikki tämä on meillä läsnä Vihreiden nuorten arvostellessa presidentin puheita nuorten syrjäytymisen ehkäisemisestä.

Muistan vihreiden esittämän kysymyksen vara-Manulle lapsiperheiden auttamisesta. Hänellä ei ollut aikaa sisäpoliittisille kysymyksille. Ahtisaari hoki perin onnettomista asioista fitness- ja fatfreevuosinaan. Tarjan elinkautisen aika loppui omituisiin pyrkimyksiin vapauden kaipuun voittaessa. Takana on 21 vuotta vanhuspalvelulain puhumista ja edessä Bräiviikin toiset 21 vuotta vankeutta yhteiskunnalle vaarallisena terroristina.

Nomadit ovat ihmisiä, jotka eivät asetu vakinaiseen asuinpaikkaan vaan liikkuvat esimerkiksi laiduntavien eläinten mukana. Monet kulttuurit ovat olleet perinteisesti nomadisia, mutta nomadismi on maatalous- ja edelleen teollisuusyhteiskunnissa yhä harvinaisempaa. Nomadeista tunnetuimpia ovat paimentolaiset eli pastoraaliset nomadit, jotka paimentavat karjaa ja liikkuvat sen perässä, kun entinen alue ei enää elätä sitä, ja metsästäjä-keräilijät, jotka liikkuvat riistan, kalan ja ravintokasvien perässä esimerkiksi vuotuiskierron mukaisesti. Nomadismin vastakohta on sedentismi, paikoillaan asuminen.

Nomadinen kirgiisiperhe 1900-luvun alussa.

Synnyin sodanaikana. Sitä ei muuta mikään vapauden ihannointi. Suomi-neidon itsenäisyys oli tärkein puolustettava. Minulle ja ydinperheelle se ei antanut paljon vapauksia valita elämässä. Vanhempien oli tehtävä työtä suuren perheen elättämiseksi luontaistaloudessa. Nomadismin vastakohta on paikoillaan asuminen (sedentismi). Se on johtanut tämän päivän kuntauudistukseen, alkuperäisten asukkaiden ja sijoittajien väliseen konfliktiin. Se on perinnönjako yhteiskunnassa siirtää varastetut rahat veroparatiiseihin. 
Jos eilen olisin kuollut, en olisi tiennyt sedentismistä mitään. IsoVeli valvoo Ubiyhteiskunnassa olematta kenenkään puolella ketään vastaan. Sodissa listitään syyttömiä suurvaltojen voimasuhteiden mukaan.

Tulevasta en tiedä hetkeä ja päivää pidemmälle. Milloinka hallinto-oikeus ehtii kiireiltään ratkaista jätekukon pakkoperintään antaman jätemaksun perinnöstä. Nuoret naiset eivät ole edeltäjiään viisaampia meitä kauaneläneitä kohtaan. Kaupassa hörhö törmää paikallaan olevaan ostoskärryyn. Minulle hän tokaisee.
- Vitun mummot, joka paikassa törttöilevät.

Surffailu netissä tuo ajan mieleen, kun liian aikaisin jätin lapset kotiin päiväksi selviämään keskenään. Pikkusisko oli kotona avaimenvahtina aukaisemassa ovea isosiskolle, kun hän tuli koulusta. Kun illalla tulin töistä kotiin, talonmies odotti ulko-ovella kertoakseen mitä pahaa tytöt olivat tehneet.
- Pitää pennut viedä päiväksi putkaan, että juopottelurauha isännän kanssa säilyy meillä kotona. Näin Solveigin laulu oli saanut uudet sanat ja sävelet.

Katson mielelläni uskomatonta uusperhettä suurissa taloissa, työpaikoilla ja lomamatkoilla. On aurinkoa, kaunista maisemaa, valoa ja iloa. Teeveetarjonta esittelee katsojalukujen vähentymisen pelossa pimeitä pubeja, nuhjuisia, rumia ihmisiä, väkivaltaa ja rikoksia. Kauniit ja rohkeat kohtaan kadulla nimeltä tuntemattomissa ihmisissä. Olisiko ne kauneimmat, juonittelevimmat ja rohkeimmat päivän politiikassa tekemässä hyvällä haistilla syksyn kunnallisvaalipolitiikkaa?  

miska soutaa joella rannalle jäi petruska - YouTube

Miska soutaa joella, rannalle jäi Petruska
Ai ai Katinka, missä Miska, Petruska
Miskan matka saareen vie, Petruskalla toinen tie
Ai ai Katinka, missä Miska, Petruska
Miskan matka saareen vie, Petruskalla toinen tie
Ai ai Katinka, missä Miska, Petruska

Маша и Медведь

Näin meillä kauan sitten. Mummon roolissa toisen kerran lapsenlasten kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti