tiistai 11. kesäkuuta 2013

Juhannusruusu


Aamukampa 1.8.2003 - 1.8.2006
Zu Hause Pflegen, Hilfe für die Helfer





Sana "taide ja taudit"
Riverside ja Riverside Medical Clinic

"Antoi mulle tähtitaivaan, antoi valon pimeään,
antoi mulle aamuruskon, antoi uskon elämään,
antoi mulle rohkeutta, että jaksoin huomiseen,
antoi mulle vähän rakkautta tähän yksinäiseen sydämeen." 



Kotisivutila -palvelun lopettaminen ja Verkkokirjoittajan talon tuhominen turvalliseti, lopullisesti ja palauttamattomasti on dnan turhautunut yksipuolinen päätös.Tämä on lopputulos turhanpäiväisestä tietokonetaitojen hankinnasta, ylläpitämisestä ja rahastamisesta. Valtiopäivillä on päätetty jotakin tietoyhteiskunnasta, mutta missä on TIETO yhteiskunnasta, jota ollaan vasta kaavailemassa. Onneksi talouden madonluvut ovat loppusuoralla. Sitten kaikki alkaa alusta.
Paikallinen omaishoitajayhdistys sai minusta uuden jäsenen palatessani takaisin Lahteen isäni kuoltua. Tai oikeastaan se oli vallanvaihto. Kuningas on kuollut. Eläköön uusi kuningatar. Presidentti oli sivuseikka paikallisten presidentintekijöiden hehkuttaessa, mitä siitä seuraisi; palkitsemisjuhlia, Linnan juhlakutsuja ja yhdistyksen rahojen käyttöä omiin poliittisiin tarkoituksiin. Sain Sopeutumisvalmennuskeskukselta viikkokirjeitä kurssitarjonnasta. Mihinkä minua oltiin sopeuttamassa? 

Oma asiani oli toipua unenpuutteesta johtuvasta uupumuksesta. Opettelin nukkumaan sängyssä. Piti jatkaa työtä, olinhan vasta 59 -vuotias. Työvoimatoimistolla oli torjuva kanta, ettei kannata aloittaa, kun Lahdessa on yli 60 työtöntä hierojaa. Mitä se minulle kuuluu kenenkään työttömyys. Jatkan pyrkimyksiä tehdäkseni työtä. Kirjanpitäjän referenssi poisti yrittäjyyden esteet ja vuoden kuluttua olin laillisesti aloittanut  hieromaan vuokratyöhuoneessa. 

Lapsuuskoti oli jaettu ja minulle koitui uusi kulutusluotto maksettavaksi. Sillä pelastin muiden osakkaitten velattomat osuudet. Minulle jäi kunta naapuriksi, tiekunta isännäksi ja kunnan uusrikkaat mökkiläiset edunsaajiksi. Näistä riippakivistä en ole päässyt eroon vielä tänä päivänä. Siellä he riekkuvat kuin paskaharakat siantappopäivänä tappaisten toivossa. Kuulopuheiden mukaan minulla on lomakiinteistö, jonka he haluaisivat ottaa itselleen.

Elämäntarinan kirjoittajakurssilta Tammivalkamassa löysin Kirjeketju - vertaistukiryhmän. Kirjoitettiin käsin ja kirjoittajat olivat ihastuneita kertoessaan kuulumisia jokainen vuorollaan. Kun sain kirjenipun takaisin ilman selittävää sanaa, tiesin risteilyn loppuneen. Kukaan ei kuollut, mutta kiertoteitse joku kysyi, lähettäjän vointia. Harjoittelin verkkokirjoitustaitoja. Kirjeet koneelle ja tulostettuna lähti taidepaketti niille, joiden uskoin olevan kiinnostunut, mitä risteiljät olivat kirjoittaneet. 
Samaistun Juuliaan, joka oli niin vaikea hoidettava, ettei hoitopaikkaa järjestynyt äidin loma-ajaksi. Sitten Juulia yllättää, että hän osaa lukea. Kirjoittamalla hän sen ilmaisi, kun ei ollut sanoja autismin takia. Siihen vielä epilepsiakohtaukset lisäksi. Juulia kirjoitti.
- Se minua eniten harmitti, kun äiti piti tyhmänä. 

Minuakin on pidetty tyhmänä, kun siirryttiin digiaikaan. Tärkeä asentaja tuli sisälle katsomaan kaapeleita ja pistokkeita, kun digiaikaan siirtymispäivä oli lyöty lukkoon. 
- Etkö sinä ymmärrä? 
- Mitä minun olisi pitänyt ymmärtää, kun kaikki yhteydet menivät sekaisin eikä kaikki ole selvinneet tähän päivään mennessä. Yrittäjät ovat vaihtuneet ja ilmoittavat tulevansa katsomaan 67/55 €uron hinnalla, mikä on vialla. Viat on kuitenkin korjattu kerroksen ja kellarin välillä eikä minulle laskua ole lähetetty. Vika on johdossa ja johdoissa, huijareille on luotu rahastusmahdollisuus. On sellaiset pelisäännöt.

Verkkokirjoittajan talon osoite vaihtuu. Loput mainoskortit lähetän kesätervehdyksinä maailmalle. Korteissa on kukka-aiheena juhannusruusu, rentunruusu-horsma ja lapsuuskodin pihamaalla kasvava Tornionjokilaakson kerrottu ruusu.

Unelmat eivät ole kuolleet. Omaishoidon kieli vaihtui saksaksi. Vaihdoin seurakunnan osoitetta  Deutsche ev.-luth. Gemeinde in Finnland luopumatta lapsenuskosta. Maistraattii siirsi muuhun uskonnolliseen yhteisöön. Näin sekaisin on seurakunta, kirkko ja piispakokelaat, että kehtaavat pahoitella siirtojani. Annoin palautteen, minua loukkaa pahoittelunne. 
Kristitty  tarjosi minulle potilasyhdistystä vertaistukiryhmän perustamisyhteisöksi. Löysin Lahden savolaiset, sehän on minun syntymävammani enkä häpeä yhtään syntyperääni missään mielessä. Se on voimavarani, vaikka Berliinin muuri kohosi tavatessamme sillalla 1961. Muuri on purettu ja Passau peittyy veden alle.  Huomenna on saksankielinen jumalanpalvelus. Kaikki hyvin meillä, mitä lie muiden mielessä järkyttää meidän mielenrauhaa.



Palaan näihin tunnelmiin, kun olen saanut uuden osoitteen vuoden loppuun mennessä. Osallistun arvontaan oppiakseni, kuinka se verkossa tapahtuu. Sain muistutuksen alkuvuodesta. Osallistuminen tuotti turvapuhelimeen maksullisia tekstiviestejä. En ole kehdannut kysyä, kun menin lankaan antamalla puhelinnumeron netissä. Olin tilannut tietämättäni soittoääniä ja muuta pelittämistä. Tietoyhteiskunta ja yleverolla tuotettu tarjonta on silmänlumetta. Minua ei se lumoa esimerkillään. Jokohan oppirahat on tullut maksetuksi?


Leena Lumi arpoi. Kokeilin arpaonnea vaadittujen ehtojen kautta. En kokeile toista kertaa siksi, että tunsin itseni tyhmäksi, kun lukijana en ole lukija muuten kuin liittymällä sivustoon lukijaksi näkyvästi. Pavlovin koiralle on tullut Sjögrenin syndroma, ettei ärsyke lisää syljeneritystä eikä kellonkilinä herätä ruokahalua. Porkkanat on tarjoiltu keppikeittona teinpä lain mukaan niin tai näin. Komukiksi en vielä ole tullut opettajan omalla esimerkillä.

Linkittämiseen liittyy lupaus käyttää blogissa olevaa kuvaa arvontaan liittyen. Juhannusruusu mustavalkoisessa kuvassakin on juhannusruusu. Muistan juhannuksen vuoden kuluttua ilmoituksesta, ettei kirjeisiini enää tulisi vastauksia. Aamukampa oli nypitty loppuun ja monta projektia oli kesken. Parvekkeellani aukesi yksi juhannusruusun kukka. Tulitikun liekki oli juhannuskokkoni. Vietin juhannuksen sisällä seuranani Pentti kestopulloineen julisteessa seinällä. 
Vietämme yhteistä ruokatuntia silloin tällöin vielä tänäänkin. Kestopullossa ja kuolemassa on Pentin kiireettömän tarkkailun salaisuus.
Snips Snaps Slut.
André lähtee dokaamaan.

1 kommentti:

  1. Minulla on sinulle viesti blogissani arvonnan yhteydessä. En löytänyt sp-osoitettasi...

    VastaaPoista