Aamuhartaus 15.12.
Nunna Kristoduli, Ortodoksinen
kirkko, Lintulan luostari, Heinävesi. Ortodoksinen kamarikuoro,
johtajanaan Juhani Matsi, esittää kappaleen "Kristus kun Beetlehemissä
syntyi". Hartausohjelmat: Aamuhartaus 15.12
Aamuhartaus la 05.04.2008
Nunna Kristoduli, Nunna, Lintulan luostari , Suomen ortodoksinen kirkko
Tämä viikko on kirkossamme omistettu apostoli Tuomaalle. Hän ei
suostunut uskomaan Kristuksen kuolleista nousemiseen. Hän oli nähnyt
Tämän kuolevan ristillä ja tiesi ruumiin olevan hautakammiossa. Mitä
toiset apostolit nyt alkoivat puhua muka Herran ilmestymisestä heidän
keskelleen, kun vielä ovetkin olivat olleet lukossa? ”Sanokaa mitä
sanotte, minä en usko ennen kuin panen sormeni hänen käsissään oleviin
naulanreikiin ja käteni hänen kyljessään olevaan haavaan”, Tuomas
julisti.
Tuomaan epäuskoa kutsutaan hyväksi epäuskoksi. Miksi se oli hyvää?
Ilmeisesti siksi, että hän olisi tahtonut uskoa noihin suurenmoisiin
uutisiin, mutta järki ei antanut periksi. Uutinen oli siis Tuomaan
mielestä liian hyvä ollakseen totta.
Hyvään epäuskoon Jumala antaa vastauksen. Tuomas sai itse nähdä
Kristuksen ja myös koskettaa Häntä. Myöhemmin hänestä tulikin innokas
ylösnousemuksen julistaja, jonka tie johti aina Intiaan saakka ja siellä
marttyyrikuolemaan. Mitäpä hän kuolemasta välitti! Hän tiesi menevänsä
Herransa iloon.
Pahaa epäusko olisi ollut silloin, jos Tuomas ei olisi tahtonutkaan
uskoa, olisi kieltäytynyt edes ajattelemasta asiaa.
Maailmankatsomuksellisissa kysymyksissä, joihin kuuluvat myös
tieteelliset teoriat, me ihmiset saatamme olla niin jämähtäneitä kerran
omaksumiimme käsityksiin, ettemme siedä kuulla mitään muuta. Uuden
esittäjät joutuvakin aina aluksi ankaraan taisteluun vanhan kannattajia
vastaan, oli uusi miten suurenmoista tahansa.
Kuitenkin kaiken edistyksen edellytys on, että pystyy pitämään mielensä
avoimena, vaikka olisikin helpompi lojua kerran rakentamassaan
suljetussa systeemissä. Kreikassa eräs luostarini sisar, joka ei ollut
lapsena käynyt koulua, kysäisi minulta: ”Sanotaan, että maa on pallo.
Missä me asumme, sisäpinnalla vai ulkopinnalla?” ”Mitäs arvelet?”
kysyin. ”Sisäpinnalla”, hän vastasi. ”Ei vaan ulko- ”, korjasin ja aloin
selittää hänelle avaruuden rakennetta, sen äärettömyyttä, tähtien kokoa
jne. ”Lopeta”, hän sanoi, ”En halua kuulla, minua alkaa huimata.”
Kristuksen ylösnousemus jos mikä on huimaava ja entiset näkemykset
mullistava asia. Kuolema saa siinä täysin uuden merkityksen: se muuttuu
tuhoutumisesta siirtymiseksi elämään. Kristus meni Isänsä luo
valmistamaan meille sijaa sinne, missä on loppumaton elämä. Jo maan
päällä Hän puhui kuolemasta vähättelevästi: ”Älkää pelätkö niitä, jotka
tappavat ruumiin eivätkä sen jälkeen voi tehdä mitään enempää.” Se, että
ruumis kuolee, ei siis ole mitään kovin vakavaa – vakavuus alkaa, kuten
Kristus jatkossa sanoo, vasta kun olinpaikka ikuisuudessa määrätään
(Luuk.12:4).
Parhaillaan vietämme pääsiäiskautta. Se kestää pääsiäisestä
helatorstaihin, ja lisäksi koko vuoden ajan jokainen sunnuntai on pieni
pääsiäinen, ylösnousemuksen juhla. Kannattaakin juhlia. Ihminen, tämä
spesiaalilaji maapallolla, tietää lapsesta lähtien kuolevansa, ja se
heittää pitkän varjon koko hänen elämäänsä. Ja nyt siis juhlitaan sitä,
että kuolemaa ei olekaan. Eläydymme siihen tilanteeseen, että viikon
”kahdeksas päivä”, ajan ja paikan tuolla puolen oleva todellisuus, on jo
koittanut.
Mitä tiedämme tuosta tilasta? Aika vähän, koska ihmiskielessä ei ole
sanoja sitä kuvailemaan, vaikka jotkut ovat saaneet jo eläessään sinne
vilkaista. Siellä saamme ensinnäkin aina olla Herran kanssa, kuten
apostoli Paavali sanoo. Se merkitsee rajatonta rakkautta, eihän kukaan
ole meitä rakastanut niin paljon kuin meidän edestämme ristiinnaulittu
Jumalan Poika, joka Ihmisen Poikana tuntee myös ihmisen osan. Voimme
olettaa, että siellä vallitsee täydellinen tyytyväisyys, jossa mikään ei
paina.
Tietoisuutemme laajenee kaikilla alueilla. Apostoli Paavali puhuu oman
taivaskäyntinsä perusteella sanomattomista sanoista, joita hän kuuli ja
joita ihmiskielen ei ole sallittu puhua. Suuret salaisuudet paljastuvat
puhdistuneelle järjelle. Aukeaa jotakin sellaista, mitä silmä ei ole
nähnyt eikä korva kuullut ja mikä ei ole ihmissydämeen noussut. Jotakin
siis aivan odottamattoman ihmeellistä!
Ja sitten on jälleennäkeminen! Kuolemankokemuksissa kerrotaan, että
läheiset ihmiset ovat rajan takana vastassa. Eikä enää koskaan erota.
Jokainen on siellä sitä, mitä hän syvimmillään ja parhaimmillaan on.
Mikään ei rajoita hyvän ilmituloa. Yhteydenpito tapahtuu sisimmästä
sisimpään ilman väärinkäsityksiä.
Taivaan kauneutta kuvaillessaan joku puhuu orvokkiniityistä, toinen äärettömän suloisesti laulavista linnuista.
Itse asiassa, niin kuin vuonna 1959 edesmennyt Athos-vuoren munkki isä
Joosef sanoo omasta kokemuksestaan: ”Mikään siellä ei muistuta
vähäisimmässäkään määrin tämän maailman asioita”. Hän itse kertoi
nähneensä toisessa maailmassa mm. valtaisan kirkkaanvihreän tasangon,
jolla suunnaton määrä lapsia leikki iloisesti - paikan, jonne lapsena
kuolleet menevät.
Täällä olemme siis läpikulkumatkalla. Isä Paisioksen mukaan elämän
tarkoitus löytyy sen ymmärtämisestä, että olemme maan päällä
suorittamassa pääsykokeita taivaaseen. Tämä ei merkitse ajallisen elämän
vähättelyä. Päinvastoin se korostaa sen tärkeää merkitystä
iankaikkisuudenkin kannalta. Kiinnostava matka iloineen ja murheineen –
mutta ei lopullinen olotila.
Täällä pitää yrittää parhaansa, mutta ei onneksi tarvitse tyytyä vain
siihen, mitä tämä elämä pystyy tarjoamaan.. Onkin sanottu, että
syntyessämme olemme vanhimmillamme, koska olemme kauimpana ikuisesta
elämästä. Vanhetessamme itse asiassa nuorrumme, koska lähestymme
iankaikkisuutta. Todellinen elämä on vasta edessäpäin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti