lauantai 2. helmikuuta 2013

Entinen ja nykyinen

Minäkö entinen rekisterinpitäjän kirjoissa? Olisi monen yhteydenoton takana yrittää oikaista, että minä on sama kuin nykyinen. Siinäpä pulma, ollako vai eikö olla?
Pidän eniten maanantaipäivän verkkolehden lukemisesta. Joka maanantai sama otsikko: Sana on vapaa. Jos en muista sanatarkasti otsikkoa, korjaan sen ensi maanantaina.

Lukulehti Verkkokirjoittajan talon etusivulla pysyvän linkin takana on verkkolehti, joka julkaisee yhteiskunnallisia asioita silloin, kun aihetta ilmenee. Lukijat ihmettelevät kirjoituksissaan maailman menoa. Maailmankirjat ovat sekaisin joka suhteessa. Kulttuurikuulumiset ilahduttavat minua eniten ja Riverside. "Taide ja taudit" sanataiteen osa-alueena Riverside herää eloon luovana hulluutena, kun taas Riverside Medical Clinic on hiljentynyt. Hysteerinen nainen syytti lääkäriä raiskauksesta vastaanotolla. Nuori lääkäri sai seitsemän vuoden vankeustuomion. Siinä ystävyys ja kollegiaalisuus punnittiin, kun lääkärille selvisi, että työtoveritkin pitivät syyllisenä. 
Olen törmännyt laumassa johtajiin, jotka yrittävät pitää haareminsa kasassa. Nyt kiusaajat ovat hysteerisiä naisia omine ongelmineen.

Painettu sana Joulu 2012 on jatkoa entiselle ja nykyiselle minälle. Kukaan ei ole mitään oppinut ja meno on vanhuspalvelulailla toteutetussa kuntauudistuksessa. Ketä lait eivät tavoita, ovat onnistuneet kuolleitten sielujen metsästäjinä.

Nukkumaan käydessä ajattelen:
Huomenna minä lämmitän saunan,
pidän itseäni hyvänä,
kävelytän, uitan, pesen,
kutsun itseni iltateelle,
puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen, kehun:
Sinä pieni urhea nainen,
minä luotan sinuun.

- Eeva Kilpi -
Going to sleep, I think:
Tomorrow I will heat up the sauna,
Pamper myself,
Walk, swim, wash,
Invite myself to evening tea,
Speak to myself in a friendly and admiring way, praising:
You brave little woman,
I believe in you.

- Eeva Kilpi -

Nämä vuodet ovat menneet valituksia rustatessa, vaikka nukkumaan käydessä olen ajatellut monella kielellä "Huomenna ......", enkä ole päässyt kuin iltapuhutteluun: "Sinä pieni urhea nainen, minä luotan sinuun."

Eeva Kilpi Kuolinsiivous esitellään kirjailijavieraan haastattelussa. Eeva Kilpi kertoo käyneensä läpi samoja asioita kuin minä papereita selatessa. Erikoisen tutulta tuntui ruoka- ja leivontaohjeiden talteenottaminen sen päivän varalle, kun ryhtyisin leipomaan. Päivittäisen syömisen rinnastan Korkeasaaren eksoottisen eläimen ruokalistaan. Pysyäkseen hengissä ihmisen on syötävä sitä, mikä on meidän lähiruokaa. Painonvartijat antavat määrät, kuinka paljon mitäkin on syötävä, että pysyy ihannepainossa. Eikä siitä tarvitse puhua. Ainoa minkä olen jättänyt pois, on keinomakeutusliuos. Sen käyttäminen on ollut myrkkyä, samoin kuin aiheutettu stressi oikein elämisestä ja hulluksi hoitamisesta.

Kun tulee aika, tulee neuvo. Voimauttavin valokuva löytyy aikauslehdenkokoisen, suomennetun Uuden Testamentin "The Book'in" sivulta. Naisen kokokuva, naisen jalat, stay up sukat ja korkokengät, kohtauksessa kaivolla. Saatesanat "äläkä enää syntiä tee". 
Minua on syytetty häpeäntuottamisesta vanhemmilleni vakavin seurauksin. Saatuaan kirjeen isä istui veneessä järvellä, huusi hukuttautumisuhkauksia meidän pelätessä rannalla. Tämä tapahtui elokuussa 1960. Olin ollut kesätyössä Ruotsissa ja uskossaan hurahtanut vanhapiika lähetti kirjeen kotiin selittäen, mitä olin ollut siellä tekemäässä.

Entisen ja nykyisen välillä ei ole mitään eroa, kuin rekisterinpitäjän korvien välissä. Olen puoleni valinnut, aina oikealla. Koskaan en ole tullut enkä mennyt, olen aina ollut. Se ei perustu yöllisen kysyjän luuloon: "Mikä sinä luulet olevasi?" Woodoomenot käyntiin ja elävältä eroottiseen hautausmaahan. Ja kohta hän kuoli. Ajatuksella on mahtava voima, olen todennut monta kertaa. Kun en lausu sitä ääneen, en kiihota ketään kansanryhmää vastaan. Ajatuksenvapaus on olemassa, julkaistut sanat käsitellään amerikkalaisessa oikeudenkäynnissä Ally MCBeal'in lakiasiaintoimiston avustuksella.

 
ALLY MCBEAL

Sen pituinen se. Voin vastata palvelutalon johtajan ja miesasiakkaitten ihaileviin ja kiroaviin toteamuksiin.
- Sinä näet monenmittaisia. Koulutettuna hierojana olen ollut laillistettujen ammattien rekisterissä. Netissä kaikki tarjoavat palvelujaan samoilla sivuilla kuin ammatinharjoittajat Berliinin kadulla. Olen suojannut työni ennaltaehkäisevällä vakuutuksella enkä ole sotkeutunut asiakkaisiini, huutakoon poliittinen edunvalvoja palkattuna mitä lystää. Siitäkö heille maksetaan? Puuta heinää ja kuutamon valkeita kaikki keskustelut, joiden sisällöstä ei kukaan ota selvää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti