tiistai 27. joulukuuta 2011

Rajalla Kotikatsomo: Kolme viisasta miestä (K 11)

Pitkätukkainen Vitas

 

Viattomien lasten päivänä katson kotona joulupäivän Kotikatsomon "Kolme viisasta miestä (K11)". Olen tavannut kaikki kolme isää yhdessä sodankäyneen isän pojassa. Puhutaan sivupersoonista enkä tiedä, mikä rooli on menossa. Voimauttavan valokuvan kautta olen koonnut monta itseäni sivuavaa tarinaa. 
Tämä joulu omasta näkökulmasta katsottuna vietettiin yhdessä vesisateessa, maa kuurassa ja sitten sähkökatkoja aiheuttavassa myrskyssä. 

Uutiset ovat samat eilen, tänään, huomenna. Olen odottavalla kannalla. Meidät on syrjäytetty sivuraiteille odottamaan. Lukiolaisen joululukemiset eivät olleet oma valinta. Työmiehen vaimo ja Tuntematon sotilas eivät oikein inspiroineet. Kysyin luettujen lukujen määrää ja mitä niistä jäi mieleen. 
- Kaksi kuollutta ja 14 lukua jäljellä. Meidän aikana luettiin Seitsemää veljestä. Olen kirjani lukenut, mutta "Die Sieben Brüder" odottaa vielä syventymistä ja syventämistä. Kätilö on yhteenveto naisen kohtalosta saksalaiseen mieheen. Olen kuullut kirjasta vain otteita kirjailijan haastattelun yhteydessä. Perimätieto oli jo olemassa 1959, kun sain ensimmäiset kirjeet Passausta. Teevee esitti 1990 -luvulla sota-ajan internointileireistä Suomessa. Keskuudessamme elää vielä sinne koottuja naisia ja lapsia maanpettureina.

Vasta tänään uskallan uhmata kaikkea tätä, vaikka maistraatti erottaa kirkosta "muuhun uskonnolliseen yhteisöön" kuuluvana. Yle-vero kuitenkin kaivaa minut ja kaikki esiin ensi jouluna Yle-verolle pantavaksi. Onpa minulla yhteyttä tai ei. Eihän tuota tiennyt Pyhä Perhekään lähtiessään Betlehemiin verolle pantavaksi, mikä mylläkkä siitä alkoi. Poliittiset perheet saavat tänään kaiken huomion. EVVK. Väriäkö tässä pitäisi tunnustaa? Vysotskista on tehty elokuva; "Kiitos, että elän". Kaikki sudenmetsästysvideot (Ohota na valkov) on vedetty pois, syystäkö?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti