lauantai 17. elokuuta 2013

Eletään eilistä päivää

Kirkon tiedotuskeskus ylläpitää hartausohjelmien arkistoa (avautuu Kirkon tiedotuskeskuksen sivuille).
Odotin kirkon tiedotuskeskuksen päivitystä ja kirjailija, pastori Jaakko Heinimäen aamuhartauden tekstiversiota sanan merkityksestä, mikä on kaupankäyntiä ja mikä on armoa. Ei tullut näkyväksi, pitää vain kuunnella vielä 21 päivän ajan ja palata sitten käymään kauppaa rakkaudella.
Kirjailija, pastori Jaakko Heinimäki, Helsinki, miettii, mitä tarkoittaa sana "rakas". Virsi 293:1-3. Virsi alkaa sanoin "En tahdo Herrastani". Topi Lehtipuu (tenori), Jonte Knif (posetiiviurut), Jarmo Julkunen (teorbi) ja Mikko Perkola (viola da gamba). Hartausohjelmat: Aamuhartaus 7.8

Aamuhartaus ke 24.07.2013
Jaakko Heinimäki, pastori, Helsinki

Kristinuskon ihmiskäsitystä moititaan joskus pessimistiseksi: ajatellaan, että ihmiset ovat mitättömiä maan matosia, jotka matelevat synnintunnossaan kaihtaen kaikkea sellaista, mikä olisi iloista, kevyttä ja kivaa.

Yhdessä virressä ihmistä tosiaan kuvataan madoksi.

Sillä tuskin tarkoitetaan sitä biologista faktaa, että ihmisen geeneistä yli 20 prosenttia on samoja matojen kanssa. Minä vaivainen oon, mato matkamies maan viittaa sataprosenttiseen kokemukseen.

Kielikuva on sitä paitsi suoraan Raamatusta, elämän kovuutta valittavasta psalmista 22: "Minä olen maan mato, en enää ihminen."

"Minä vaivainen oon, mato matkamies maan, monet vaellan vaikeat retket."

Virttä 622, josta nuo sanat ovat, sanotaan Lapuan taisteluvirreksi. Nimitys palautuu yli kahdensadan vuoden taakse, Suomen sotaan ja Lapuan taisteluun vuonna 1808. Alun perin ruotsalainen virsi on paljon vanhempi, se on 1600-luvulta. Suomalaisen version sävel on Lapualla muistiin merkitty kansanlaulu.

Tarina kertoo, että Lapuan taistelun tauottua joku väsyneistä sotureista alkoi savuavien raunioiden keskellä hyräillä tuota virttä, johon sitten yksi toisensa jälkeen liittyi.

"Kuka lie kodin, kaupungin löytänytkään, joka säilyä voisi maan päällä."

Virren kolmannen säkeistön tarkka ja kaunis, silti kaunistelematon, kielikuva piirtyy vielä tarkemmaksi, kun ajattelee hiljaisia miehiä tapailemassa virren sanoja silmissään viimeistä matkaansa odottavien taistelussa kaatuneiden ystäviensä kalmot:.

"Tämä ruumis kun kylmäksi jäähtyvä on, ja kun kuolema silmäni sulkee, ilo taivaassa lahjoita loppumaton, pyhät minne sun tietäsi kulkee."

Kristillinen ihmiskäsitys ei ole pessimistinen. Kiva ei ole kiellettyä.

Kristillinen ihmiskäsitys on realistinen. Elämän vaikeita retkiä ei uskotella yhtään sen helpommiksi kuin ne ovat. Uskon tunnustamisen yksi ulottuvuus on tosiasioiden tunnustamisessa. Mato matkamies on sillä lailla maanläheinen, ettei se luule itsestään ja elämästään liikoja.

Maa on latinaksi "humus", ja siitä on myös johdettu latinan nöyryyttä merkitsevä sana "humilitas". Nöyryys on maanläheisyyttä, mullan tajua.

Viisaat sanovat, että aidosti nöyrä ihminen ei itse tiedä olevansa nöyrä, sillä jos hän tulisi tietoiseksi omasta nöyryydestään, hän tulisi väistämättä siitä ylpeäksi, ja juuri se on ylpeyden yleisimpiä muotoja: omalla nöyryydellään ylpistely.

Kulkuri, jota raastaa elämän levottomuus, ei kukkoile levottomuudellaan.

Myös latinan ihmistä merkitsevä sana "homo" palautuu maan multaan, humukseen. Maan tomua me olemme ja maan tomuun me kerran palaamme.

Taisteluvirreksi "Mato matkamies maan" on vähän huono: siitä puuttuvat kaikenlainen kopeus, uho ja hengennostatus. Se on hiljainen laulu elämän katoavaisuudesta ja ikuisen elämän toivosta, ja sen ajatus karkaa, jos sitä alkaa kailottaa kovin mahtipontisesti. Tämän virren voi muuten mainiosti laulaa Tapio Rautavaaran tunnetuksi tekemän "Tuopin jäljet" -laulun sävelellä. Virren sanat sopivat häkellyttävän hyvin Toivo Kärjen melankoliseen sävelmään.

Elämä kuihtuu kuin kukkanen ja haihtuu kuin vesi hiekkaan. Meidän vaelluksemme on usein kohtuuttoman vaikeata. Silti: kaikki kuihtuva, rapistuva, häipyvä ja haihtuvakin on täynnä Jumalan kirkkautta.

Vaikka elämä olisikin kuin unta ja varjoa, se on Jumalan unta ja Jumalan varjoa.

Tänä aamuna pyydän sinua rukoilemaan kanssani Uuno Kailaan runon sanoin, runo on nimeltäänkin Rukous:

"Näytä minulle kasvosi läheltä, Elämä.
Suo minun koskea niitä silmilläni.
Sillä minä rakastan niitä,
vaikka ne olisivat rumat.

Voi sitä sydäntä,
tuhannesti: voi sitä sydäntä,
joka ei koskaan maistanut sinua, Elämä,
Jumalan matojen ihana ruoka."

Virsi: 622

AH Rehtori Raili Huhtala, Baptistikirkko, Lempäälä, ei ole vielä kuunneltavissa netissä.

Minullakin on unelma. Se valkeni minulle omaishoitoajan päätyttyä. Yhteiskunta vain näkee toisin sukupolvenvaihdoksen 100 vuotta suvun hallussa olleessa lapsuuskodissa Vihtaniemellä. Kunta on keksinyt parempaa käyttöä rannoilleen. Myynyt  maata pläntti pläntin jälkeen sijoittajilleen. Siinä samalla on minun perintöosani muuttuunut niemen kärjen mökkiläisille tiealueiksi ja uimaranta muukalaisten hautausmaaksi. 

 
 Aamukampa 1.8.2003 - 1.8.2006


"Meillä on unelma" 

Kunta rajattuna alueena on tullut tutuksi sotakesästä 1941 lähtien. Meillä on ollut oma paikka asua, naapureilla omansa. Seitsemän talvisavua hankki tien Vihtaniemeen metsäautotienä. Suomi-neito menetti maa-alueita säilyttääkseen itsenäisyytensä. Rahalliset sotakorvaukset tulivat maksetuksi. 

Olen maksanut yhdelle osakkaalle osuuden rahassa, että toiset osakkaat saavat pitää osuutensa rantarakennuspaikkana. Kunnan suunnitelmat omaksi edukseen ovat kääntyneet minua vastaan. Yhteiskunnan edun nimissä koko Suomi-neito on hävittämisuhan alla. Hankkeen takana ovat sijoittajat ja maan hallitusherrat ja rouvat. He eivät ymmärrä, mitä on ollut asua tiettömän taipaleen takana. Kun pehmeällä on saanut maata ja hyvää syödä ylen sankia priha joutui fitnes- ja fatfree kuurille tullessaan kaverien kilautuksella presidentiksi. 
- Perin onnetomaan aikaan hänelle, minulle viihteeksi ja vapaa-ajaksi, ettei verkkokirjoitustaito minulle enää kuuluisi. Yrittäjällekään ei  tule hänen vahvistamansa lain mukaan kertymään työhistoriaa.
Meidät on listittävä viimeiseen mieheen, että heillä rauha olisi käydä ase-, huume-, ja naiskauppaa.
Elvis kuuluu eiliseen "Blue Suede Shoes" -videoineen. Vapisee kuin virran päällä ja jäi kuolettavaan koukkuun. Taide ja taudit vuorottelevat elämässäni. Terveys on suuri kiitoksen aihe eikä sairauden puutetta. Tähän päivään siirryn nuorten lahjakkaiden kautta. 
Snowden puhui sivu suun Amerikan vakoilusta ja sai turvapaikan Venäjältä. Se hiertää kahden suuren välejä. Raati odotti Vitas'in laulavan kuin Elvis tai Jackson, mutta hänellä on oma tyylinsä liikkua ja laulaa. Hänen mukanaan elän tätä päivää virtuaalimaailmassa. 

Blue Suede Shoes

51 vuotta sitten (Lähde: Wikipedia)
1962: Beatlesit erottivat Pete Bestin ja korvasivat hänet Ringo Starrilla. 
Peten erottamisesta luen nurkkauutisesta eikä potkut päättäneet hänen uraansa.

51 vuotta sitten (Lähde: Wikipedia)
1962: DDR:n rajavartijat surmasivat 18-vuotiaan Peter Fechterin hänen yrittäessään ylittää Berliinin muurin päästäkseen Länsi-Berliiniin. Hänestä tuli ensimmäinen muurin uhri. 
Berliinin muuri vaati uhrinsa. Niistäkin luen PHNetin nurkkauutisten vinkkaaman Wikipediasta. dna osti PHnetin liiketoiminnan, yritti saada asiakkaat maksumiehiksi kannattavalle liiketoiminnalle. Kun kaikki ei mene kaupaksi kaavaillulla tavalla dna lopettaa kotisivupalvelun heikon kysynnän vuoksi. 
dna tuhoaa Verkkokirjoittajan talon oppimispäiväkirjan sisällysluetteloineen lopullisesti. Kaikki on lyhytkestoista ubiyhteiskunnassa 'päivä vain ja hetki kerrallansa ja kaikki loppuu aikanaan' on tämän päivän slogan.

Oma unelmani oli hankkia viimeiset versiot tietokoneista Vihtaniemelle ja järjestää siellä toimintaa tietoyhteiskunnan tarjoamilla palveluilla. Toisin kävi. Sonera aloitti puhdistuksen kerimällä lankapuhelinkaapelit pois. Ei pysynyt kuitenkaan aikataulussa vaan nosti maksuja. Nyt on se lypsylehmä kuollut ja jäljellä on omistukseen perustuvat maksut olemattomasta lomakiinteistöstä.

Kolumni: Pelastakaa lapset hyviltä harrastuksiltanne (16.8.2013 19:36)

Tämän päivän poliitikko kävi alakoulua 1990 luvulla. Olin kauppaan menossa, kun pienet tytöt juoksivat henkihieverissä vastaan. Pysähtyivät kohdalle sen verran, että saivat sanotuksi juoksevansa pakoon takaa-ajavia poikia. Hämmästyin nähdessäni pojan aurausviitta kädessä naapurin ovella. Se oli hänen kotiovensa. Sellaisia keskenkasvuisia poikia ja tyttöjä isät puolustivat haistattelijoina ja häriköinnistä. Niille ainoille mallikappaleille petatiin parempaa elämää.
Muistan heitä samalla mitalla millä vanhaa isääni ja minua isäni hoitajana muistettiin. Kääntelen käräjäkivillä seteleihin käärittyjä rosvopaisteja sitten joskus. Vielä tänä syksynä aika ei ole kypsä mennä edes käymään Mansikkapaikalla. Ensiksi pitää hallituksen hoitaa kuntauudistus ja sotepalvelut. 
Mitä enemmän kirjoitan unohtaakseni, sitä enemmän muistan kuin Primo Levi jouduttuaan keskitysleirille matkaavaan junaan tai Leninin testamentin kirjoittaja Varlam Shalamovin vankileirikokekmukset.

Uutisotsikot  Lähes sata lapsisotilasta vapautettiin Kongossa ja Ulkolinja: USA:n kodittomat lapset | YLE TV1 | yle.fi eivät jätä minua rauhaan oman maan vähäosaisista puhumattakaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti