keskiviikko 16. maaliskuuta 2011

Jos suomennos olisi puuttunut,

en olisi päässyt kappaleen jäljille sen ranskankielisen esityksen perusteella. Nyt en tarvitse turvautua edes konekieliseen käännökseen. 

"Jumala on kuin pelikaani, joka tekee pesänsä korkeimpaan puuhun, mutta alhaalta tuleva petolintu tappaa poikasensa. Isä palaa onnettomana ja huolestuneena. Nokallaan tappaa itsensä; verellään kärsivällä virvoittaa pian uudelleen eloon poikasensa. Näin teki Jumala kärsimyksellään: Jalo verensä lunasti Hänen lapsensa." 
1. säkeistö Tribaut de Champagne'n laulusta.

Sama laulu keskiaikaisena koruna vie minua pukeutumisessa vanhaan aikaan. Siinä ajassahan olen syntynyt ja kasvanut enkä oikein sopeudu tämän päivän hullun myllyyn. Tulevaisuuden tutkimus jää kohta menneisyyden toteamukseksi. Pitäisi pistää kalikoita rattaisiin ja hidastaa, antaa aikaa elämälle. Se on tässä ja nyt. Muusta emme mitään tiedä. Fukushima on muistutus luonnonvoimista, joita ihmiset eivät voi hallita. 

Minulle tässä ei ole mitään uutta, olenhan aina elänyt ajanvirrassa. Poliittisesti minua on määritelty:
- syntyperän mukaan olen punainen,
- yo-tyttönä näistä lähtökohdista olen porvari kyläläisten mielestä,
- "maitoa iloisille" -valkeassa verkkarissa olen maalaisliittolainen nykyisin keskusta,
- hyytyneenä lähtöruutuun kirjoitustaidottomana olen ferrarinpunainen, 
- rippilapsena mustassa puvussa olen körtti,
- lestadiolaisen miehen kiusaamana pakana ja
- ja samasta suusta kuultuna hullu työssäni,
- hierojien edunvalvolvojan kansanedustajan määrittelemänä katuhuora,
- omaishoitajana isän kanssa hautausmaalla käydessä haudanpalvoja.


On tässä selvittämistä itselle, olenko edes äänioikeutettu äänestämään ehdokastani kuin itseäni. Vaalikirja sen vahvisti, että sama kaiku on ollut muillakin sotatraumoista kärsivien sodastapalanneiden isien lapsilla. Isänmaalliset ehdokkaat omasta mielestään jakavat kansan kahtia Suomi-neidon ei-isänmaallisiksi. Löytyisikö talvisodan henkeä tosi ison onnettomuuden sattuessa?


Herätkää! On vaalit 2011!  Zu Hause Pflegen ei ole omaishoidontuesta kiinni. Hilfe für die Helfer antaa vielä odottaa poliitikkojen ymmärrystä ettei joudu kukkapenkkiin.
"Ihmisten ymmärtämisessä on se vaara, että ymmärtävät ymmärtämisen väärin ja tunkevat liian liki." On tarve ja toteutus eroottiselle ja muukalaisten hautausmaalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti