keskiviikko 17. marraskuuta 2010

Oppineiden kukka

Pimeän puolella -sarja esittää hypnoosin väärinkäyttöä. Oman kokemukseni perusteella koko maailma on pimeän puolella. Sanoudun irti kaikesta ihmisille uskotelluista -ismeistä ja käytän oppineiden kukkaa ja Heli Laaksosen runosta löytämiäni totuuden sanoja.
Mummuks tahtomine 
"mut kieltäyryn kaikest,
sano: emmää muist,
emmää jaks,
emmää ol ikä ennenkä,
ku mää olen tottunu juur näi."

Kaikkea tätä olen odottanut  kauemmin kuin "puoltvuassatta". Viisikymppisenä annoin lupauksen isälleni: "Minä tulen!"
Siitä on kulunut 20 vuotta eikä minun arvomaailmaani ole mitkään lait ja asetukset muuttaneet. 

Zinnia elegans on kukkani ja saatesanat otan tietsikan konekielisestä käännöksestä. Se on ymmärrettävämpää kuin ministerien uho pelastaa omaishoitajat ja maailman pankit. Mitä vakuuksia voi velkaantunut Irlanti antaa saadakseen EU:lta lainaa pelastaakseen pankkinsa, joihin meiltäkin on tehty mittavia sijoituksia?

Kymmenen vuotta olin kokeilussa mukana, kun kunta purki laitospaikat eikä vastaavia avopalveluja ollut tarjota tilalle. Kotihoidontuki oli riittävä kädenojennus kunnalta keskeyttää työni ja hoitaa vanhempani kotona. Laitoksessa olisi silloin vielä ollut tilaa, saivathan hoitajat saman palkan, oliko yksi tai yhdeksän mummoa hoidettavana. Omaishoidontuki oli laillinen keino kierrättää minulle maksettu raha isän kautta palvelumaksuna takaisin sosiaalilautakunnalle.

Perinnönjako halkomistoimituksella on samaa luokkaa. Minulla on maksatettu kaikki ja toimitusten maksun vakuudeksi on ulosotonuhalla määräala merkitty lapsuuden rannasta rahastajille tämän päivän saatesanoilla. "Maksa, perkele, laskusi!" Olen maksanut ja rahat ovat järjestyneet yllättävältä taholta varastamatta ja valehtelematta.

Olen kukkani ansainnut ja oppini hankkinut sietääkseni muutoksen tuoman epävarmuuden.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti