maanantai 9. maaliskuuta 2015

vko 11

Aamun ajatukseksi positiivisesti

Olin ollut sairaanhoito-opistossa vasta runsaan kuukauden, kun opettaja järjesti pistokokeet. Tunnollisena oppilaana olin lukenut läksyni. Niinpä kysymykset olivat minulle helppoja viimeistä lukuun ottamatta. Se kuului: ”Mikä on koulun siivoojan etunimi?”

Kysymyksen täytyi olla vitsi. Olin nähnyt siivoojan monta kertaa – tummatukkaisen, kookkaan naisen, iältään viisissäkymmenissä – mutta mistä ihmeestä tietäisin hänen nimensä? Palautin koepaperin opettajalle ilman viimeistä vastausta. Ennen tunnin loppua joku kysyi, vaikuttiko viimeinen kysymys kokeen arvosteluun.

”Totta kai”, opettaja vastasi. ”Te tulette työssänne tapaamaan paljon ihmisiä. Kaikki tekevät omaa tärkeää työtään ja ansaitsevat tulla huomioon otetuiksi. Vähintä mitä voitte tehdä, on hymyillä ja tervehtiä heitä.”

Sitä läksyä en ole koskaan unohtanut. Sain pian selville, että siivoojan nimi oli Marjatta.

-NN 


Jos olit tänäkin aamuna koirasi
mielestä maailman mukavin ihminen,
älä kysele kenenkään muun mielipidettä.  


Vitsit on vähissä tässä ajassa. Vielä kerran menen juhlimaan yhdistykseni 40 -vuotista taivalta juhlaseminaariin. Muuttosiivous on vasta puolitiessä ja ehkä siksi on hyvä ottaa vapaapäivä. Olen ilmoittautunut  ja minut on toivotettu tervetulleeksi - Juhlan aika

Kerroin muutostani Sarille, voisiko hän hakea laatikollisen yhdistykselle kuuluvia kirjoja. Hän lupasi tulla noutamaan, kyseli samalla muuttofiiliksiä. Päällimmäisenä on yhdistyksen antama mahdollisuus osallistua tapahtumiin, joihin en koskaan olisi päässyt ilman taustatukea.  

- Älä anna muiden vaikuttaa liiaksi ideoihisi tai päätöksiisi. Viiden vuoden kuluttua juuri sinä, eivät he, elät tänään tekemiesi ratkaisujen kanssa.  

Kesästä 1989 olen elänyt tekemieni ratkaisujen varassa. Maksajan roolissa halutaan pitää mukana kuulumatta mihinkään. Kun on tullut aika, on tullut neuvo, millä rahalla olen selvinnyt bisnesenkelinä. Kohteet olen valinnut itse neljännen käskyn sisältämän lupauksen mukaan. Neljäs ukkaasi on kuitenkin ensimmäinen ehto isän ja äidin kunnioittamisesta. Muut piäsnuatikat ovat ukkaasin selitysosan varassa asioita hoitaessaan hyvin tai huonosti. Jokainen saa arvioida aikaansaannoksensa ihan ite ennen vaaleja. Minulla on vain yksi ilmainen ääni, ei sen enempää. Sen käyttämiseen antoi luvan YEAT:n näyttötutkintomestari  koulutuksen loppuarvioinnissa. Verkkokirjoittajan talon pöydällä  Lukulehti on tallella.

Kaavio maista, joissa blogia luetaan eniten 
Kaukana kaikesta yksinäinen Suomi-neito
10.3.2015 Katujätkä -projektissa 15 vuoden syklissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti