Unohdin radio-oppaan osoitteen ja vasta tänään se löytyi entisenlaisena. Nyt on ajankohtaisin asia löytää kadonneet ja kotiuttaa sairaalaan joutuneet. Riittääkö vuoden 53. viikko kaikkeen tähän ja millä lopputuloksella.
Päivän mietelause toimii dominoefektillä, kun yksi loppuu, toinen alkaa. Näin elämäkin etenee opittua hyväksi käyttäen. Torpparin pojan tyttärelle tie ei ole ollut avoin. Katsoin Kotikatsomon Punainen kolmio
Muistan Hertta Kuusisen kuvan lehdestä, mutta muuta mielikuvaa ei minulla ole punaisen heinäkuun päivästä, jolloin synnyin. Puoluetta saa minusta etsiä dna-näytteestä. Koulunkäynti teki minusta porvarin, maitoa iloisille -verkkari silloisen maalaisliittolaisen ja syntyperä isoisästä lähtien punaisen pennun. Mikään ei istu minuun, vaikka pyöriteltäisi uudelleen punamultapytyssä. Mäntsälän Sälinkäällä torpista tuli taloja. Syntymäkunnassani taloista tuli sijoittajien kesämökkiplänttejä. Kotikatsomo: Punainen kolmio
Punainen kolmio on kolmiosainen
kotimainen draamasarja, joka yhdistää rakkauden ja politiikan. Se kertoo
Suomen tunnetuimman kommunistin Hertta Kuusisen ja ministeri Yrjö
Leinon raastavan rakkaustarinan. Sarja tulkitsee myös lähihistoriaa
mielenkiintoisen poleemisesti ja vastaa kysymykseen: kuinka Suomi vältti
ns. rauhanomaisen siirtymisen sosialismiin. Pääosissa: Vappu
Nalbantoglu (Hertta Kuusinen) ja Eero Aho (Yrjö Leino). Käsikirjoitus:
Taina West, Leena Virtanen, Heidi Köngäs. Ohjaus: Heidi Köngäs
Aamuhartaus to 24.12.2015
Sini Ikävalko, Pastori, Helsinki
Virsi: 31: 1-3
Joulukortin kannessa on Pyhä perhe, rauhaisa idylli.
Joosef, Marian puoliso, kristikunnan historian hiljainen sankari,
esikuva, totisesti! Vanha mies, joka kihlaa nuoren tytön, vaikka tämä on
raskaana, pilalla, tuon aikaisen maailmankuvan mukaan, jopa siinä
määrin, että kukaan ei olisi pahoittanut mieltään, jos Joosef olisi
perunut kihlat ja jättänyt tytön selvittämään omat sotkunsa. Myös Marian
perhe, kaikki hänen kanssaan tekemisissä olleet olisivat joutuneet
häpeään, niin se vain silloin oli.
Joulun tarinan sisällä on suuren skandaalin siemen.
Ensimmäinen joulu oli lööppien arvoinen kohujoulu.
Epätäydellinen juonenkäänne, jota on siloteltu monin tavoin siitä asti.
Joosefin antautuva, hiljainen rooli Marian taustalla on kaunis ja
ihailtava. Silti tuntuu, että se on myös kristillisiin uhrautuvaisuuden
ihanteisiin rakennettu, jopa hieman kiiltokuvamainen...
Vastaani tuli eräs legenda, josta aikojen kuluessa oli muotoutunut Amerikassa kansan joululaulu: The Cherry tree carol.
Laulun Tarinassa Josef ja Maria kuljeskelevat kirsikkapuiden ja
omenapuiden katveessa. Maria pyytää kainosti Joosefia poimimaan hänelle
kirsikoita, koska hän odottaa lasta. Joosef suuttu tästä tiedosta ja
sanoo: ”Pyydä lapsen isää poimimaan kirsikoita sinulle?”
Marian tilannetta pohtiva, petetty Joosef on meille lähelle tuleva kuva,
aidosta elämästä. Niinhän jokainen toimisi, jos joutuisi vastaavaan
tilanteeseen: suuttuisi! Pettämisen merkit silmien edessä. Ei enää niin
kiiltokuvamainen hyveellinen Joosef vaan verta ja lihaa, ihminen,
epätäydellinen.
Tarina jatkui siten, että Joosefin suuttumuksen ja sanojen jälkeen
kirsikkapuu taipuu itsestään, selittämättä ja levittää kirsikkaiset
latvansa Marian jalkojen juureen, että tämä pääsee itse poimimaan
kirsikoita. Joosef jää tuijottamaan suu auki tapahtunutta ihmettä.
Viha on poissa, tilalla on nöyrää anteeksipyyntöä Marialle ja itse Jumalalle.
Jumala ei vaadi meiltä kiiltokuvamaista täydellisyyttä, pikemminkin päinvastoin.
Sielun vihollinen, maailma ja pimeä puoli on se, joka vetää meitä
täydellisyyteen. Täydellisyyteen pyrkimisen myötä meitä raskautetaan
kaikilla sellaisilla synneillä kuin ahneus ja kateus. Silloin meitä vie
materia ja ulkoinen kauneus, ei sisäinen ilo tai sydämen valo.
Ei, Jumala puhuu vahvasti jouluevankeliumin koko kuvaston kautta
epätäydellisestä, joka on täydellistä itsessään: Kaikkeuden Kuningas ei
saavu luoksemme pelastamaan meitä pimeältä ja pahalta suuren valkean
sotaratsun selässä, kultaan kietoutuneena. Ei, meidän valomme syntyy
haisevaan, köyhistä köyhimpään talliin, eläinten keskelle, nöyränä,
avuttomana, viattomana.
Meidän Vapahtajamme syntyy eläinten syöttökaukaloon! Hyvin likaiseen kehtoon.
Asiasta kuulevat ensimmäisenä ihan ne tavalliset, ehkä jopa muiden
mielestä sitä vähäisintä arvostusta nauttineen työn, paimen-työn
tekijät.
Puhumattakaan tästä skandaalinkäryisestä Marian raskauteen liittyvästä epätietoisuudesta...
Jumala puhuttelee meitä epätäydellisyydessä, jotta ymmärtäisimme, että
se riittää. Hän ymmärtää meitä ja keskeneräisyyttämme. Hän toivoo meidän
oppivan ja kasvavan itse elämässä. Me olemme jo täydellisiä sellaisina
kuin olemme.
Tämä olkoon muistutuksena myös näin Jouluaattona, kun toiveet ja
odotukset, täydellisyyden paineet saattavat raskauttaa mieltä ja
pahimmillaan jättävät joulun valon kokonaan syttymästä sydämeen!
Enkelin ilmoitus tuskin noin vain poisti Pyhältä perheeltä kaikkea sitä
riitelyä ja harmistusta mitä perheessä oleminen ja eläminen arjessa
tuokaan. Joosef ja Maria lienevät viettäneen omaa perhe-elämäänsä niin
kuin taisivat.
Ja Luojan kiitos siitä, että se oli epätäydellistä.
Tänä vuonna on Jean Sibeliuksen syntymästä kulunut 150 vuotta.
Sibeliuksen ja tämän vaimon Aino Sibeliuksen perhe-elämästä kiertää
monta tarinaa. Suuren taiteilijan temperamentin ja tämän ystäväpiirin
nivoutuminen perheen arkeen, ei suinkaan ollut aina helppoa ja
täydellistä. Voi vain kuvitella minkälaisen tohinan viime vuosisadan
alussa joulun valmistelu toi mukanaan Ainolaan. Lopulta Sibeliuksen
perhe rauhoittui joulun viettoon aattona perinteisesti mestarin oman
sävellyksen kajahtaessa Ainolan seinissä. Flyygelin ääreen ei istunut
suinkaan säveltäjä itse, vaan tämän vaimo Aino Sibelius.
Topeliuksen sanoittama sävellys johdattaa meidät nyt joulun sanoman
äärelle. Hyvää Joulua Sinulle ja perheellesi, kaikessa
epätäydellisyydessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti